η βιβλιοθήκη

τα νέα της βιβλιοθήκης

Για όλα υπάρχει εξήγηση (δημοσίευση 1 Απριλίου 2011)

 

Ψαχουλεύοντας παλιά συρτάρια και βιβλιοθήκες του σχολείου, τρυπώνοντας σε κλειδωμένα δωμάτια και χώρους που σχεδόν κανείς δεν γνώριζε την ύπαρξή τους, ανακάλυψα θυσαυρούς. Ούτε λίγο, ούτε πολύ περισσότεροι από 150 τίτλοι βιβλίων και οπτικοακουστικού υλικού, "κατέβηκαν" στο χώρο της βιβλιοθήκης, ξεσκονίστηκαν, καταχωρήθηκαν και πήραν θέση στα ράφια της. Μεταξύ άλλων, και μια σειρά εγχειριδίων σχετικών με θέματα συμπεριφορών μέασα στο σχολείο. Ξεφύλλισα ένα από αυτά και σας μεταφέρω ένα απόσπασμα.

Πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος του φυσικού περιβάλλοντος του σχολείου, γιατί επηρεάζει τις στάσεις, τη συμπεριφορά και τα κίνητρα επιτυχίαςστα μαθήματα. Με βάση τα αποτελέσματαερευνών, το σχολικό περιβάλλονπρέπει να δημιουργεί ασφάλεια και αίσθηση φροντίδας στους μαθητές. Συνήθως εκδηλώνονται περισσότερες συγκρούσεις και βία σε απεριποίητα σχολικά κτήρια, πολύ κρύα ή πολύ ζεστά, γεμάτα με αντιαισθητικά γκράφιτι. Γι' αυτό είναι απαραίτητη η περιποίσηση, η καθαριότητα και η αισθητική τους.--- Ένας άλλος παράγοντας που σχετίζεται άμεσα με αισθήματα ασφάλειας των μαθητών και επηρεάζει θετικά το σχολικό κλίμα είναι το μέγεθος των σχολικών χώρων και ο αριθμός των μελών της ομάδας. Μεγάλα σχολικά συγκροτήματα, αχανείς αίθουσες διδασκαλίας, μεγάλος αριθμός μαθητών σε μια τάξη αποτελούν παράγοντες αρνητικούς, που ενισχύουν την ανασφάλεια και εμποδίζουν την καλλιέργεια στενών διαπροσωπικών σχέσεων. Η πρόβλεψη για περιστασιακή διεξαγωγή του μαθήματος σε μικρές ομάδες μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ θετικό βήμα, εφόσον οι παρεμβάσεις στο σύνολο του προβλήματος δεν είναι εφικτές. Παράλληλα, η διαμόρφωση ενός σωστού και καλά οργανωμένου ωραρίου εργασίας ελαχιστοποιεί την παραμονή σε διαδρόμους και σε χώρους χωρίς την παρουσία των ενηλίκων. Έτσι, περιορίζεται η πιθανότητα συγκρούσεων και προστριβών.

Το εγχειρίδιο έχει τίτλο "Επιθετικότητα στο σχολείο - Προτάσεις για πρόληψη και αντιμετώπιση", φέρει τη σφραγίδα του Υπουργείου Παιδείας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κυκλοφόρησε το 2000 και ως δράση χρηματοδοτήθηκε από το 2ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ΕΠΕΑΕΚ, έργο: Κοινωνικές Επιστήμες Ι. Διαβάζοντάς το σκέφτηκα τις συγχωνεύσεις σχολείων, έριξα και μια ματιά στον αυλόγυρο, πήρα όμως θάρρος από τους μαθητές της φωτογραφίας που ανήκουν στο συστεγοζόμενο 2ο ΕΠΑΛ οι οποίοι αποφάσισαν να βάλουν ένα τέλος στην αντιπαράθεση των οπαδών της Νίκης Βόλου και του Ολυμπιακού μέσα από τους τοίχους του σχολείου. Την ίδια ώρα, λίγο πιο κάτω, κάποιοι συμμαθητές τους κλοτσούσαν με μανία την εξωτερική πόρτα του σχολείου αντιδρώντας στην απόφαση του Συλλόγου να παραμένει κλειστή για λόγους ασφάλειας. Κανείς όμως πλην του πανταχού παρόντα υποδιευθυντή δεν ήταν εκεί να υποστηρίξει την "απόφαση". Οπότε, Αισιοδοξία vs Απαισιοδοξία 1-1 και ξανάπιασα το εγχειρίδιο μήπως και υπάρχουν έτοιμες συνταγές γιατί θέλουμε να φάμε ψάρι αλλά δεν θέλουμε να βρέξουμε και τον κώλο μας.